Eftertanke på Götakanalen

2022-06-11
For os og for Indus var det for hård og for stresset en oplevelse til at vi kunne nyde turen igennem Götakanalen. Delvist fordi man før og efter højsæsonen sejler den igennem på 5 dage. Antal km om dagen er ikke så galt: 55 + 34 + 44 + 39 + 19 km. Men sluseriet og tidsrammen til det var for stramt. Tænk at man kan købe en express billet hvor man kommer igennem Götakanalen på 3 dage 😳

Det er klart bedre at tage Götakanalen fra vest til øst frem for øst til vest som vi gjorde. Fra vest til øst har man 20 sluser op, som er pænt afslappet fordelt. Resten af turen er derefter 28 nedslusninger, som er meget mere stille og rolig slusning. I højsæsonen har man den fordel selv at bestemme tempo og længde af turene per dag. Jeg ønsker dog ikke at være i den kanal i højsæsonen. Det ville være alt for crowded med både fritidsbåde og passagerbåde. Konvojerne her i lavsæsonen var også godt booket i begge retninger.
Indus bremse fungerer ikke. For at bremse Indus skal man bruge bakgearet og motoren slår fra hver gang vi bruger bakgearet. Den lavede hun første gang da vi kom i mål i Turku. I frigear fortsætter hun i uændret hastighed. Det er ret ulempeligt på en heldags slusemanøvrering 🤪 Hun har kun 3 gear: frem - fri - bak. Hun er en god sejler i det store hav men sejl - stop - sejl - stop er ikke Indus stærke side lige pt.
Udover udfordringer med os selv og Indus gennem Kanalen har vi haft en smuk tur og mødt en hel del søde mennesker, så en masse gode minder tager vi også med hjem.
 Her i Mariestad var en mekaniker på vagt i havnekontoret i dag. Det kunne ikke være bedre. Vi har lavet en aftale at mødes på værkstedet på mandag kl 7 👍 Dagens gåtur gik til El-giganten, længst udenfor bycentrum, som ikke havde en el kogeplade. Heldigvis var der en svensk husholdnings og el apparaters forhandler som kunne sælge os en kogeplade/ kogeplatte og den virker fint ( dvs den slår ikke strømmen fra).